Wednesday, August 12, 2009

Penangan Seorang Sahabat

Salam kepada pembaca yang setia. Aku mahu ceritakan perihal seorang sahabat yang sentiasa memberi pemujuk yang setia dikala aku merajuk dek kerana perbuatannya. Syukur pada Allah kerana memberi kelonggaran pada diri supaya mengenali hati budi sahabat ini. Walaupun beliau jauh dimata tetapi amat dekat dihati. Sahabat, seorang graduan bakal guru tempatan. InsyaAllah. Langsung tidak ada dalam dirinya erti penat lelah bersahabat denganku.

Beliau seorang yang pendiam dan sentiasa pemalu pada orang lain. Ini yang selalu aku tekankan pada diri ini dan dirinya supaya jangan mengusai malu pada tempat yang betul. Qirana Ain, nama yang diberi kedua ibu bapanya sudah mencerminkan dirinya seorang yang patuh dan taat pada orang tua. Nama yang cukup sinonim dengan perbuatan dan amalan yang baik seperti itu, InsyaAllah. Siapa sangka, nama yang baik itu lahir dari negeri yang jauh. Diibaratkan jika kita lemparkan ditengah lautan, insyaAllah ianya menjadi sebuah pulau yang begitu indah sekali. Siapa sangka. Aku begitu malu dan tunduk padanya yang begitu zuhud, ceria dan mudah didekati. Kesunyian yang aku hadapi diisi oleh sahabat sepertinya. Alhamdulillah, beliau dikurniakan akal fikiran yang baik untuk terus beruasaha mencapai matlamatnya. Moga Tuhan merahmatinya selalu.

Bukan mudah mencari khalifah yang berjuang atas dasar Islam dihatinya. Bukan mudah juga kita memiliki mutiara yang begitu bernilai dikala orang masih membuangnya begitu sahaja. Coretan seorang sahabat kepada sahabatnya, Qirana Ain. Syuqran jazilan kathira.

Kala subuh telah bersinar
Daku datang untuk berdoa
Kala sang suria bersinar memancar
Daku datang sujud dan memuja

Hidupku pasrah kepada Mu
Ibadahku hanya untuk Mu
Ku sebut nama Mu Allahhu Akbar

Ku harap pada Mu semata
Sebelum jasad menjadi tanah
Hapuskan segala dosa
Disengaja atau tiada

Tuhanku ku pohon restu Mu
Perjuanganku hanya untuk Mu
Kusebut nama Mu Allahhu Akbar

Ku harap hidayah dari Mu
Dalam menempuh jalan hidupku
Cintaku hanya untuk Mu
Kebahagiaan yang ku harapkan

No comments: