Friday, June 26, 2009

Kubur Islam Yang HARAM


Hakikat yang tak dapat ditolak, pusara ni semua memang sangat cantik. Malah teramat-amat cantik. Tentu ada antara korang yang terniat nak ada kubur macam ni bila dah KO nanti. Tapi mengapa kubur-kubur sebegini dikatakan haram? Baca artikel di bawah.


Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang
Islam
kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam.

4 comments:

Nadirah Ahmad Azam said...

bawak bunga x leh yer?

hmm..

wan nur afiah.. said...

owh..g2 ey..

wan nur afiah.. said...

very nice blog..
n klu leh,follow la blog sye..
huhu..

Ikmal said...

Di dalam kitab ahkam al-janaiz karangan As-Syeikh Nasiruddin Al-Albani, beliau menyebut dalam Bab Bid'ah-Bid'ah Sekitar Masalah Jenazah.

Di dalam tajuk kecil Pengebumian dan Penyertaannya: Fasal ke-88:-

Menyiram si mati dengan air bunga kuburnya (al-Madkhal III/262 dan II/222)

Perkara ini juga bertentangan dengan ajaran Islam kerana menjirus air ke pusara atau meletakkan bunga pada pusara adalah amalan orang kafir. Sebagai contoh, meletakkan bunga adalah adat orang Kristian yg sering kelihatan di filem-filem dan meletakkan bunga adalah adat Hindu.

Maklumat lanjut:

1. http://al-fikrah.net/News/print/sid=784.html
2. Fiqh Muktamad Imam Shafie Jilid 1 m/s 610 (Terjemahan BM)

Wallahu'alam.